TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, May 20, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Fire-tufted Barbet @ Burung Takor Api

Burung Fire-tuffed Barbet ini saya temui tiga kali sebelum ini di sekitar Ringlet dan Tanah Rata namun tiada gambar yang jelas dapat saya rakamkan sebelum ini kerana lensa yang terhad panjangnya. 


Kelmarin saya temui kembali burung ini di Lembah Bertam dan kali ini saya bernasib baik sebab dia hinggap di dahan yang rendah sedikit.


Burung ini dikenali dengan nama tempatan sebagai Burung Takor Api atau Burung Takur Api atau Burung Takur Jambang Api .


Mengikut sumber, burung ini mula dikatalogkan pada tahun 1836 di Sumatera.

Burung ini bersaiz agak besar dan jika dibandingkan dengan yang saya jumpa sebelum ini memang besar namun yang di Lembah Bertam ini agak kecil dan mungkin ianya masih peringkat juvenile.


Saya sempat tangkap gambarnya sekitar 10 keping shaaj di posisi yang sama sebelum ia naik ke dahan yang lebih tinggi dan tak terjangkau lensa saya.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock