TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, May 5, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Blyth's Hawk-Eagle

Burung Blyth's Hawk-Eagle ini saya temui di Tanah Rata, Cameron Highlands petang tadi selepas hujan,

Burung ini dikenali dengan nama tempatannya sebagai Burung Helang Hindek Gunung atau Burung Lang Hantu dan dari keluarga Accipitridae.


Burung ini bersaiz agak besar sekitar 50-58 cm atau sekaki setengah saiznya.


Lebih menarik dari rujukan yang saya baca ialah burung yang dikatalogkan secara rasmi ini diberikan 'nama saintifik Nisaƫtus alboniger oleh Blyth, pada tahun 1845 di Malacca, Malay Peninsula'.


Saya tak pasti akan kebenarannya namun saya berasa sangat bertuah sebab dapat menangkap gambar rung helang ini secara dekat dengan lensa pendek saya. Rezeki namanya. Alhamdulillah .. 

Selebihnya saya kongsikan gambar di bawah .




No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock