TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, May 20, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Purple Heron

Burung 'Purple Heron' ini saya temui 3 kali berturut-turut sejak Rabu dalam perjalanan pulang dari tempat kerja.


Kali pertama saya tidak bersedia kerana saya sebenarnya sedang mengendap Chinese Egret tetapi terperanjat sebab dia pula yang terbang didepan semak.


Hari kedua dan ketiga, pertemuan kami lebih mesra dan dah tak terperanjat cuma dah rasmi burung, nampak jinak tetapi terbang jua bila nak rapat lagi.


Burung ini dikenali dengan nama tempatan sebagai Burung Bangau Paya atau Burung Cangak Hulu atau Burung Pucung Serandau atau Burung Serandau atau Burung Seriap.


Burung Pucung yang saya temui ini dipercayai masih peringkat usia juvenile. Namun saiznya sahaja sudah melebihi dua kaki setengah dan merupakan burung yang bersaiz terbesar yang pernah saya temui di Cameron Highlands setakat ini,


Nama saitifiknya adalah Ardea purpurea manakala bagi sub-spesis bagi yang boleh ditemui di sekitar Asia Tenggara adalah Ardea purpurea manilensis dan mula diakatalogkan menurut Linnaeus pada  tahun 1766.


Di sini, burung ini kelihatan solo sahaja tanpa pasangan setakat ini. 


Gambar selebihnya dalam Album Purple Herond di Facebook Saya.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock