TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, February 20, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Merbah Jambul di Lembah Bertam

Koleksi burung Merbah Jambul yang saya temui ini adalah di sekitar Lembah Bertam. Jika catatan pertama saya mengenainya adalah di Tanah Rata.

Memang mudah nak temui burung Merbah Jambul ini kerana mereka bergerak di tempat yang sama sahaja kerana dah 3 hari saya ke lokasi yang sama mereka masih di sana. 

Malah saya mendapati mereka bergerak dalam kelompak yang kecil dan sering bermain dengan  terbang ke sana sini tak kira masa baik pagi atau petang malah tengahari. Aktif sungguh mereka dan bagaikan bersaiang dengan burung layang-layang yang juga dok terbang sana sini. 

Jadi saya kongsikan lagi BURUNG MERBAH JAMBUL ini dari lokasi yang berbeza. 


2 comments:

Iskandar Al fattah said...

Ini bukan merbah jambul tuan

Ini merbah kapur..

Makaio said...

Maaf Tuan, ini adalah burung Merbah Kapur atau Yellow Vented Bulbul. Kalau Merbah Jambul berjambul hitam dan berpipi merah. Red Whiskered Bulbul.

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock