TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, January 28, 2018

Koleksi Catatan Ladang teh di Cameron Highlands


Saya tak boleh nafikan, antara tarikan utama di Cameron Highlands adalah kerana Ladang Teh yang terdapat di sini. Uniknya di Cameron Highlands, tanaman teh ini adalah diibaratkan sebagai kembar kepada pembangunan Cameron Highlands dari mula diterokai.

Kisah tanaman teh di Cameron Highlands bermula seawal tahun 1924 lagi bilamana A.J Russel mula datang dan membuka ladang tehnya di Habu, Ringlet. Pada masa yang sama juga, tanah tinggi Cameron juga dibuka sebagai stesen tanah tinggi.

Saya ada membuat beberapa catatan dari pemerhatian saya dan juga beberapa sumber yang saya perolehi. Untuk catatan ini, saya sekadar nak membuat koleksi catatan lama saya mengenai ladang-adang teh di Cameron Highlands.

Koleksi catatan di bawah ini saya tulis dan ada yang diperolehi dari sumber petikan berita yang saya muatnaikan sebagai simpanan atau rujukan arkib saya semata di mana semuanya telah dikongsikan sepanjang 9 tahun kebelakangan ini.

Maklumatnya terhad dan ada yang tidak beberapa tepat kerana diperolehi secara lisan. Juga link kepada gambar saya dapati ada yang tidak berfungsi kerana masalah platform asal yang digunakan.

Apapun sekadar berkongsi tak salah rasanya cuma kalau anda ingin dan mahukan maklumat lanjut dan rasmi,  hubungilah pihak pengurusan yang terbabit.   Catatan di bawah ada yang berulang kisah dan lokasi yang sama tetapi kunjungan di waktu yang berbeza, lagi dan lagi ......
  1. Legasi Teh BOH 
  2. Istimewa di Ladang Teh Sungei Palas
  3. Maksud BOH
  4. Ladang BOH Sungei Palas
  5. Ladang Teh BOH, Habu 
  6. Ladang Teh BOH , Habu 2
  7. Malaysian Nature Society  Centre di Ladang Teh 
  8. Re Visit Ladang Teh Boh
  9. Sisi yang berbeza
  10. Morning Madness
  11. Matahari Terbit di Ladang Teh 
  12. Revisit Matahari Terbit di Ladang Teh 
  13. Hentian atau Kedai Teh
  14. Bharat Tea Plantation
  15. Tea Walk di Ladang Teh Sungei Palas
  16. Pokok Teh
  17. Kisah Pemetik Daun Teh 
  18. Koleksi Pemetik Daun Teh 1
  19. Koleksi Pemetik Daun Teh 2
  20. Kayuhan Santai ke Farlie Estate
  21. Thompson Trail 2013 - Ladang Teh BOH
  22. Santai ke Tea Centre Sungei Palas
  23. Tea Centre BOH Habu
  24. Shuttel Bas ke Tea BOH Habu
  25. Tea Centre Bharat Tea Kuala Terla
  26. Bharat Tea Tea Shop 2 - Revisit
  27. Jualan Pokok Teh di Bharat Tea Shop
  28. Revisit Bharat Tea Shop Kuala Terla
  29. 4X4 Safari Ride di Ladang Bharat Tea Kuala Terla
  30. ATV Ride di Bharat Tea Shop Kuala Terla
  31. Revisit Ladang Teh BOH Habu 2016
  32. Revisit Tea Centre Sungei Palas 2016
  33. Tea Walk di Bharat Tea Plantation
  34. Perkhidmatan Bas Shuttle ke Tea Centre Sungei Palas
  35. Division Gunung Brinchang 
  36. Pemprosesan Teh ... yang saya paham...
  37. Kilang Pemprosesan Teh tertua di Cameron Highlands
  38. Kekurangan Pekerja di ladang teh
  39. Tea Shop 2 Bharat Tea
  40. Pemertik Daun Teh BOH Habu
  41. Birthday di Ladang Teh
  42. Aronda Nova ..dekat dengan ladang teh 
  43. Kisah Pemetik Daun Teh ..keringat yang mengalir
  44. Kisah Pemetik Daun Teh..etika bersama mereka
  45. Aksi CHTT 2014 di Ladang Teh BOH Habu
  46. Peta Kayuhan di Ladang Teh
  47. Peta Kayuhan di Ladang Teh 2
  48. Pembajaan melalui Udara di Ladang Teh
  49. Kayuhan Gunung Brinchang
  50. Sejarah Golden Mountain Tea ....
  51. Fakta Teh Malaysia
  52. Fakta Industri Teh Cameron Highlands
  53. Sejarah Bharat Tea
Segalanya mengenai teh di sini. Banyak lagi kisahnya yang belum saya dapat maklumat lain seperti tinggalan  sejarah Golden Mountain Tea di Shum Yip Leong, Tongkiat milik Bharat Tea dan juga Terkuburnya juga Blue Valley Tea di Blue Valley....

1 comment:

Mary said...

Hi ๐Ÿ‘‹,
Dapat tak sejarah tentang Golden Mountain Tea? Teringin nak tau lah๐Ÿ˜…
Catatan kamu banyak membantu saya memahami pasal sejarah teh๐Ÿ‘
Harap kamu boleh teruskan blog yg menarik ni. All the best๐Ÿ‘๐Ÿ‘

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock