TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, January 7, 2018

Catatan Tahun Baru 2018


Hari ini 7 Januari 2018, dah seminggu tahun baru 2018 menjengah namun saya masih belum membuat dan memuatnaikkan catatan baharu lagi di mrkumai.blogspot.com.

Bukan apa, saya masih belum pasti apa lagi yang nak saya kongsikan mengenai Cameron Highlands dan juga catatan yang lain bagi tahun 2018 ini.

Tetapi ada baiknya jika saya memulakan tahun 2018 ini dengan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang telah singgah atau tersinggah di blog saya ini. Saya sangat hargai kesudian anda mengikuti blog ini dan bagi yang memberikan maklumbalas juga amat saya hargai. 

Cuma saya nak jelaskan, blog mrkumai.blogpsot.com ini sekadar blog peribadi saya semata-mata. Tiada keuntungan dijana dari mana-mana catatan dalam blog ini dan ruangan sisinya. Saya masih belajar kalau ada ruang dan peluang nak mendapatkan sedikit keuntungan namun setakat ini tak bersungguh kerana matlamat awalnya saya menulis di blog ini adalah semata-mata sebagai medium peribadi saya sahaja baik berkongsikan gambar dan selebihnya kepada arkib simpanan peristiwa yang saya anggap penting dan istimewa untuk rujukan peribadi di masa hadapan.

Namun semuanya berubah bilamana ramai kawan sekolah, sekampung dan yang mengenali saya mula mengetahui saya menetap di Cameron Highlands maka kerjaya tak rasmi menjadi rujukan dan kaunter pertanyaan untuk tips melancong ke sini. 

Bagi mengelakan saya mengulang jawapan berkaitan yang hampir sama, maka saya mulai menulis dalam bentuk catatan di blog dan jika ada pertanyaan, akan saya copy dan kongsikan link catatan berkaitan sebagai jawapan saya kepada mereka. 

Jadi, dari blog berkaitan peribadi, ianya menjadi koleksi jaw catatan jawapan kepada pertayaan rakan-rakan untuk tips bercuti di sini tanpa perlu saya ulang jawab soalan yang sama.

Untuk tahun 2018, saya rasa akan mula fokuskan secara sedikit keluar dari tips melancong tetapi saya akan lebih kritikal dalam catatan berkaitan perlancongan di Cameron Highlands.  

Antaranya kemudahan sektor pelancongan yang sedia ada yang bagi saya tidak setara dengan jumlah kehadiran pelancong ke sini. Saya merasakan tiada persediaan dan penambahbaikan dalam kemudahan pelancongan dari pihak agensi tempatan dan jika saya boleh katakan sambutan tuan rumah terlalu dingin kerana ibaratnya dah terlalu popular, tak perlu bersungguh sangat mencari orang nak datang. Pejam mata pun akan penuh juga orang ke sini. 

Cuma kritikan terbabit bukan berniat untuk menggangu periuk nasi pihak terbabit tetapi lebih kepada usaha menambaikan keadaan. Kita tidak perlu menjadi 'tupai yang membaiki labu' atau 'langau yang hanya membusukkan daging'.  

Pada masa yang sama juga saya akan lebih kritikal pada sikap pelancong yang datang ke sini terutamanya sikap negatif mereka seperti pemanduan di jalan raya, kebersihan, dan sikap negatig yang menggangu keharmonian penduduk setempat dan sebagainya. 

Ibarat pepatah, 'orang berbudi kita berbahasa, orang  memberi kita merasa' ... 'usahlah pula madu diberi tuba pula dibalas'.

Selain itu, pastinya maklumat berkaitan dengan info Cameron Highlands terkini akan saya kongsikan dari masa ke samasa. Semoga ada catatan yang dapat membantu anda kelak.  

Selamat Melancong ke Cameron Highlands. 

Anda boleh menyertai facebook mrkumai.blogspot.com untuk lebih cepat kemaskini catatan di sini...

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock