TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, October 24, 2017

Lobak Putih vs Lobak Unggu Cameron Highlands 2017

Selalunya anda akan menemui jualan lobak di Cameron Highlands samada jenis lobak merah, putih atau baby carrot.

Sebelum saya menulis lanjut, yang malas nak membaca sampai habis, saya bukan menjual lobak putih, unggu, merah dan sebagainya tau. Saya tulis saje apa yang saya lihat di sini. Jangan nak order itu ini dengan saya. Baca sampai habis... kena bagitau siap-siap sebab selalunya ada yang akan meminta penghantaran hatta petai yang saya kongsikan kisah penjualnya!!!

Namun sejak dua menjak ini sudah ada dijual Lobak Unggu di Cameron Highlands. Tak banyak yang saya nampak namun sudah ada yang menjualnya. 

cuba teka.. mana satu lobak putih dan lobak unggu.. anggaplah blind colour test ni..
Saya boleh sahkan memang ianya ditanam di Cameron Highlands. Kenapa? Sebab ianya dijual dengan daunnya sekali. 

Lobak Merah yang dijual cantik tanpa daun adalah lobak merah import. Mudah nak jumpa di seluruh Malaysia. Manakala lobak baby atau baby carrot yang dijual dengan daunnya adalah lobak tempatan.

Lobak putih atau white radish memang ditanam di Cameron Highland sejak dahulu lagi. Mudah ditanam sebab selalunya tanaman selingan dihujung musim tanaman tomato iaitu menggunakan polibag tanaman yang sama. 

Rasanya saya ada tulis catatan mengenai lobak putih ni dahulu. Sekajab saya cari semula... oooo ya .. Klik sini.

Lobak Unggu ini pula saya temui beberapa kali sejak dua menjak ini dijual di sini dan ianya bersaiz sama dengan lobak putih dan  saya percaya cara tanaman sama caranya juga. Cuma kurang pekat warna unggunya.

Untuk rasanya, saya belum mencuba lobak ini lagi setakat ini. Lobak putih selalunya saya buat sup lada hitam macam makanan orang bersalin. Untuk kandungan nutrisinya anda google sendiri ya sebab ada beberapa rujukan nutrisi lobak unggu dikongsikan oleh ahli botani dan pemakanan yang lebih arif dalam soal ini.

Di Kea Farm lobak putih dan unggu ini dijual sekitar RM 6 hingga 10 ringgit sekilogram.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock