TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, October 8, 2017

British Military Hospital di Cameron Highlands


Saya seladar nak kongsikan gambar lama Cameron Highlands ini. Seperti biasa jika ada terjumpa gambar lama Cameron Highlands ini, saya akan muatnaikan dalam catatan blog saya sekadar nak simpan.

Gambar ini saya perolehi dari laman web berkisahkan catatan salah seorang petugas kesihatan British dan kisahnya panjang agak panjang.

Mrs Una McLellan (nee Mansfield) Beliau ada mengatakan pernah bertugas di BMH Cameron Highlands dan semua pengangkutan ke Tanah Rata adalah menggunakan kereta perisai yang tidak selesa dan panas. Mereka bergerak secara konvoi dengan kawalan keselamatan sepenuhnya. 

Saya petik bab penutupan BMH di Tanah Rata ini.

In 1957 the Malayan Federation was formed and this marked the end of the Colonial Rule of Malaya by Great Britain. Singapore became an independent nation in 1965. Units and hospitals closed and withdrew from the area such as BMH Tanah Rata in Malaysia.

Catatan penuh : di http://www.qaranc.co.uk/bmhsingapore.php


Di mana lokasi BHM ini sekarang ? Pemerhatian saya ianya sudah tiada dan kelihatan seperti tapaknya di Central Lounge atau kini Century Pines Resort. Saya tak pasti kenapa gambar ini digunakan sebagai BMH Cameron Highlands.

Pemahaman awal saya BMH yang sebenar adalah di Sekolah Convent Tanah Rata. Rasanya lah.. Nanti saya gali informasinya.

Catatan kedua saya mengenai BHM ini lebih terperinci di SINI

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

1 comment:

Muzika Akustika said...

Gambar ini ialah Princess Hotel (Eastern Hotel) berhampiran Taman Kanak-kanak di Tanah Rata. BMH letaknya di Sekolah Convent sekarang.

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock