TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, July 29, 2017

Jurnal Sejarah Bagaimana Cameron Highlands dibangunkan 1884 ...

Saya nak kongsikan satu pautan menarik mengenai satu journal yang dihasilan oleh Robert C.M Weebers dan Hanizah Idris dari Fakulti Seni dan Sains Sosial, Jabatan Pengajian Asean Tenggara Universiti Malaya dari Jilid 7 Issue 1 2016,.

Saya masih membaca helaian journal yang sangat bernilai maklumatnya mengenai perincian bagaimana keputusan demi keputusan yang telah diambil untuk membuka dan membangunkan Cameron Highlands sebagai sebuah Stesen Tanah Tinggi sehinggalah ke hari ini. 

Banyak perincian sahih dari dokumen dan juga catatan rasmi yang dirujuk oleh penulis berdua dan hampir 60 peratus daripadanya tidak pernah saya ketahui. 

Saya rasa anda perlu juga mengetahuinya jika anda peminat sejarah dan juga Cameron Highlands. 

Saya kongskan terlebih dahulu link ke E-journal Universiti Malaya berkaitan Journal penulis ini. 

Kredit sepenuhnya harus anda berikan kepada mereka berdua dan saya sekadar memaklumkan maklumat terbaru ini.

Namun saya kongsikan dahulu 3 peta terawal Cameron Highlands. Harap-harap tiada isu untuk berkongsikan peta ini. 

Saya akan cuba kongsikan info penting dari pemahanan pembacaan saya ya.  

Decisions made on the Development of the Hill Station of Cameron Highlands from 1884 till present day
.
Robert C.M. Weebers1 & Hanizah Idris2
Faculty of Arts and Social Sciences, Department of Southeast Asian
Studies, Universiti of Malaya, Malaysia.

Gambar 1: 
Peta Awal Cameron Highlands tahun 1889 setelah penemuan dataran tanah tinggi oleh William Cameron.


Gambar 2: 
Peta Awal Cameron Highlands tahun 1928 perancangan awal pembukaan Stesen Tanah Tinggi 


Gambar 3: 
Peta Awal Cameron Highlands tahun 1931 selepas perancangan awal pembukaan Stesen Tanah Tinggi yang memutuskan penggunaan tanah untuk dibangunkan. 


Kreditkan penghanrgaan anda kepada SUMBER .

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock