TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, December 20, 2016

Ladang Teh BOH di Habu

Lama jugak saya tidak ke sini iaitu Ladang Teh di Habu. Semalam saya sempat singgah ke sana dan untuk anda yang nak masuk ke Ladang Teh ini perlu ke Habu iaitu diantara Ringlet dan Tanah Rata. 


Terdapat simpang masuk ke ladang ini dengan papan tanda yang besar di tepi jalan dan laluanya menempuhi pemandangan yang unik iaitu kebun sayur dan juga kebun water cress sejauh 6 km sebelum memasuki ladang teh ini. 


Jaraknya dari Tanah Rata untuk sampai ke simpang ini adalah 8 km dan 5 km dari Pekan Ringlet. 

Dan terbaru, pihak pengurusan telah menyediakan perkhidmatan bas perantaraan secara percuma dari kawasan yang ditetapkan untuk mengurangkan kesesakan dan masalah tempat meletak kereta dan semuanya adalah percuma. 

Catatan saya mengenai perkhidmatan bas perantara ini ada saya kongsikan semalam. 


Berbalik kepada ladang teh ini terdapat 2 buah ladang yang saling bercantum iaitu Ladang BOH dan Ladang Fairle. 


Keduanya adalah yang terawal dibuka oleh BOH PLANTATION iaitu sekitar 1924 yang lalu. Nama Fairle diambil sebagai penghormatan kepada salah seorang Pengurus terawalnya dan kishanya ada dipaparkan di salah satu pameran di Sungei Palas Tea Centre.


Jadi kerana dah terhalang untuk masuk ke Tea Centre dengan membawa kereta sendiri, saya sekadar menangkap gambar di bahagian depan sahaja ladang teh BOH ini. 


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock