TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, December 23, 2014

ULTRAS MALAYA @ Final Piala AFF Suzuki 2014

Saya sebenarnya tidak pernah melihat sendiri pasukan penyokong ULTRAS MALAYA yang sememangnya terkenal dengan sokongan mereka kepada pasukan Bolasepak kebangsaan kita, Harimau Malaya.


Saya kadang-kala agak seronok melihat aksi mereka memberi sokongan namun kadang kala agak jengkel dengan sikap mereka ketika melontarkan kutukan dan kritikan kepada pasukan kebangsaan ini. 

Namun peluang menyertai mereka tanpa dirancang pada perlawanan akhir piala Suzuki AFF yang lalu mengubah sedikit persepsi saya kepada pasukan ULTRA MALAYA ini.

Saya ke final piala yang menjadi rebutan di Asia Tenggara ini tanpa perancangan rapi. Segalanya sekadar ikut kaki sahaja dan berseorangan. 

Dan kerana stadium yang penuh dengan penonton saya menyelitkan diri dalam kelompok penonton yang berbaju hitam yang tanpa henti menyanyi, bersorak dan melakukan aksi yang amat tersusun dan bersemangat. 

Dan mereka adalah ULTRAS MALAYA.

Dari awal perlawanan, mereka menyanyi sorakan dengan penuh semangat. 




Tersusun dan pelbagai formasi sorakan. 

Saya menjangkakan sekitar lebih 15 hingga 20 ribu penyokong yang bernaung di bawah nama ULTRAS MALAYA ini ketika malam final ini.

Rata-ratanya memakai baju berwarna hitam dan membawa mafla HARIMAU MALAYA.

Ahli-ahlinya adalah barisan pemuda dan juga pemudi yang penuh bersemangat malah terdapat juga kelompok keluarga yang mempunyai anak remaja turut sama dalam pasukan ini. 

Saya melihat ada pasukan ini yang datang dari pasukan sorakan negeri sekitar seperti negeri Sembilan, Selangor dan Perak berdasarkan baju yang mereka pakai.

Kekaguman saya mengenai mereka adalah keseragaman dan kesepakatan mereka melakukan segalanya.

Mana mungkin pada perkiraan saya jika mereka berlatih terlebih dahulu kerana untuk berkumpul sebegini bukan mudah. 

Bila saya membaca laman we mereka baru saya tahu mereka mengelarkan ahli pasukan yang menyokong ini sebagai Komrad dan lokasi mereka berkumpul dipanggil Curva di sudut stadium.

Saya dalam menonton aksi di padang dari barisan belakang 'komrad" sebenarnya asyik melihat gerakan demi gerakan formasi sorakan barisan 'komrad' ini. 

Mereka senada baik menyanyikan lagu sorakan atau pun melakukan gaya formasi sorakan. 

Saya suka melihat keseiringan sehati sejiwa yang lahir dari perlbagai gerakan ini. 

Semua diketuai oleh seorang ketua iaitu COPA sahaja di bahagian tengah bawah sudut ini dan beliau memakai baju hitam dan bertopi merah dan berdiri di atas pentas kecil. 



Dan dari laman mereka, ianya digelar CAPO dan kalau anda membaca dari Berita Harian kalau tak silap saya, CAPO LEKIR merupakan Ketua ULTRAS MALAYA (betulkan fakta saya ini jika tersalah) menulis dalam ruangan khas sempena dengan Piala Suzuki AFF 2014 kali ini. 

Beliau sebenarnya dibantu dengan barisan CURVA CREW yang berbaju kuning di setiap aras. 

Curva Crew ini berperanan memimpin Komrad setiap CURVA yang berada di aras mereka dengan gerakan yang diminta oleh CAPO LEKIR dan merekalah yang menaikan semangat setiap KOMRAD di CURVA untuk terus menyanyi dan bersorak. 



Paling menarik perhatian saya ialah formasi sorakan "Anak Malaysia" (saya namakannya ) di mana CAPO LEKIR melakukan nyanyian tanpa beat drumline mengenai Saya anak Malaysia dan beliau membuat sahutan cabaran dari penjuru ke penjuru silih berganti dan ianya berlangsung hampir 20 minit dan tamat dengan jaringan Indra Putra Mahyudin.

Semasa waktu rehat, mereka hanya berhenti pada 5 minit terakhir sahaja sebelum sambung bersorak sebaik sahaja pasukan kembali masuk ke padang dan CAPO memulakan dengan teriakan  yang cukup bersemangat ala Kung Fu Hustle iaitu "Ooooo MALAYSIA" sambil mengangkat kain Mafla Harimau Malaya berulang kali ... penuh bersemangat.... 


Percaya atau tidak setiap nyanyian dan laungan sorakan yang dibuat oleh Ultras Malaya disahut oleh baki 90 ribu penyokong Malaysia secara spontan dengan gerakan yang sama dan nyanyian lagu "Kau Kebanggaanku" selama lebih 10 minit sehingga jaringan Safiq Rahim mengempitakan seluruh stadium ... 


Ooo Malaysia kita bersaudara, 
Ooo Malaysia satukan jiwa mu..
Selamanya Harimau Malaya
Selagi kita bernyawa
Ooo Malaysia Kau Kebanggaanku 

Saya ketika melihat kembali formasi sorakan ketika lagu ini terdapat lebih 12 gerakan tangan yang berbeza termasuklah melambaikan mafla.

Biarpun penamat kejohanan ini tidak seperti yang kita inginkan iaitu menjadi juara, namun persembahan skuad kebangsaan malam itu menunjukan mereka telah memberikan yanag terbaik namun rezeki berpihak kepada pasukan Thailand.

Tiada erti kekecewaan yang mendalam ditunjukan kepada penonton dan skuad kebangsaan dan kali ini saya lebih kagum kerana peristiwa membaya pyro atau suar tidak berlaku dan tiada detuman mercun dari pihak Ultra Malaya. 

Suasana di stadium sebenarnya mungkin tidak dapat dilihat oleh mereka yang menonton di kaca televisyen. 

Detik Shukor Adan berjalan keseorangan berhampiran penjuru padang sambil bertepuk tangan sebagai tanda penghargaan kepada penyokong kemudian menunjukan pula tanda memohon maaf meruntun hati penyokong Ultras Malaya. 

Capo kemudian memulakan nyanyian lagu Warisan daripada Sudirman sebagai menzahirkan betapa mereka memahami kesukaran dan emosi daripada Shukor Adan setelah berusaha sehabis baik untuk mencapai kemenangan. 


Di sini lahirnya sebuah cinta, 
Yang murni abadi sejati 
Di sini tersemai cita-cita
Bercambah menjadi warisan 

Pada masa saya turut menyanyikan lagu Warisan ini, saya melihat beberapa Ultras Malaya Wanita menitiskan air mata mereka sambil fromasi komrad Ultras menyanyi sambil memegang bahu rakan di sebelah sebagai tanda kesepakatan berduka. 

Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
ke mana harus ku bawakan 
ke mana harus ku semaikan 
Cinta ini .....

Malah ada komrad yang tidak jauh dari saya menepuk-nepuk dadanya tanda sedih ketika korus lagu berulang kali. 
Betapa
Di bumi ini ku melangkah
Ke utara selatan timur dan barat 
ku Jejaki 

Aku bukan lah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang 
Walau dengan cara sendiri 
Demi Cinta ini 
Saya juga turut merasai kehibaan tersebut.. 


Ku ingin kotakan seribu janji
sepanjang kedewasaan ini 
Ku ingin sampaikan pesanan
Akulah penyambung Warisan 

Malah melihat kebanggaan dan terima kasih dari Pihak Polis yang sangat menghargai sokongan yang sangat mengagumkan.

Ketua Polis Cheras itu kelihatan dari jauh berjalan dengan mengangkat dua tangganya dan bertepuk tangan dan sentiasa mengucapkan ucapan terima kasih kepad pasukan Ultras Malaya kerana memberikan sokongan dan kerjasama yang sangat baik pada malam itu. 

Ternyata tanpa suar dan mercun ULTRAS MALAYA tetap hebat malah sangat hebat pada malam final.

Pendek kata, kesempatan saya bersama dengan Ultras Malaya berjaya menepis sangkaan buruk atau negatif saya kepada mereka. 

Mereka membuktikan dengan aksi sehati sejiwa demi negara.

Saya memetik kata-kata mereka :
"Kecintaan kita terhadap apapun membuatkan kita menyanjungnya. Demikian dengan kecintaan kita terhadap Malaysia, ramai yang membuat penyataan "Hidup Mati Seorang Malaysia:, "Tanah Tumpahnya Darahku" bahkan penyataan yang lebih ekstrim adalah " Hingga ke titisan darah terakhir..."

Di manakah kita dalam menzahirkan kecintaan kepada negara dari perpekstif Bola Sepak ini.
Mana kamu !! (Mana Kamu!!)
Malaysiaku !! (Malaysiaku!!)
Di mana pun kamu , kami ada selalu, 
Berikanlah !!! (Berikanlah !!)
Kemenangan (Kemenangan!!) 
Berikanlah kami sebuah kebanggaan

Mana kamu Malaysiaku
Di Mana pun kamu , kami ada slalu
Berikanlah Kemenangan
Berikanlah kami sebuah kebanggaan... 

Syabas ULTRAS MALAYA.. 
anda telah berjanji ...  sokongan tak berbelah bahagi
anda mengotakan ... anda membuktikan ... 

Untuk mengatakan saya telah menjadi sebahagian dari ULTRAS MALAYA kerana berada bersama mereka pada malam final yang lalu adalah terlalu hebat dan ibaratnya "jauh api dari panggang' kerana kesanggupan dan pengorbanan saya belum terbukti. 


Ianya perlu hadir di saat Harimau Malaya jatuh dan bangun bersama kembali. Bukan hanya ketika saat mereka di puncak...

Dan kepada anda, sebelum anda berani dan ingin melabelkan anda sebagai ULTRAS MALAYA, ianya tidak akan terbukti dengan sekadar "berselfie" dengan mafla semata tetapi tanpa menghadirkan jiwamu ..

Sehati Sejiwa..

Cuba anda baca "Surat Terbuka Untuk Copa Lekir" dari salah seorang yang mengikuti UltraS Malaya bukan hanya dirinya, tetapi keluarganya juga.. 

Anda akan memahami betapa Ultras Malaya ini bukan sekadar bergambar dengan mafla semata ..

Ianya menuntut lebih dari itu ... Klik

Layarilah laman mereka di http://ultrasmalaya.net/ ..klik 

bersambung .... saya akan cuba berkongsikan lirik lagu dan barangkali klip video Ultras Malaya ketika di stadium. Koleksi rakaman telepon saya malam final tidak begitu memberangsangkan kerana terganggu dengan sorakan setiap kali pemain Malaysia mendapat peluang... 

3 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Salam Mr Kumai... wahhh dah join Ultras Malaya yer... makin riuh rendah lah stadium nanti... syukur tak jadi macam kat SA masa ngan Vietnam haritu

Mrkumai @ Jack said...

terima kasih bro. Selamat Tahun Baru juga.

Mrkumai @ Jack said...

terima kasih bro. Selamat Tahun Baru juga.

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock