TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, September 29, 2014

Pulau Perhentian .. Snorkeling @ Teluk Keke

sambungan dari catatan keempat:

Antara lokasi terbaik untuk anda belajar snorkeling adalah di Teluk Keke di Pulau Perhentian Besar terutama ketika air surut. 


Kenapa saya memilih lokasi ini?

Mudah. Pertama ianya berada di dalam pakej yang saya ambil.

Namun saya mengemari lokasi ini kerana ianya mempunyai perairan cetek yang amat landai.

Parasnya membolehkan anak-anak kecil dan isteri saya melakukan snorkeling sepuasnya dan melata pula mereka menjelajah kawasan ini.  

Batu karangnya pula agak banyak walaupun tidaklah semewah batu karang yang besar seperti di beberapa lokasi lain. 


Namun bagi saya dan mereka sangat mengemari kawasan ini. 

Tiada alunan ombak yang kuat di sini. Malah untuk melihat ombak membelah pantai juga agak sukar. 

Anak saya amat teruja kerana sebaik sahaja menghulurkan roti, sekumpulan anak-anak ikan mula mengerumuni kawasannya. 

Malah ada yang berenangan sekeliling dirinya dan sekali sekala dia menjerit keseronokan. 


Adiknya yang selalunya berada di tepi pantai bermain pasir juga kelihatan sudah berani masuk ke air mengejar ikan-ikan kecil itu. 

Manakala mamanya pula sendirian pula ke sana sini menggunakan tangan merangkak melakukan snorkeling. 


Sebenarnya kawasan Teluk Keke ini jika air pasang agak dalam juga. Ini boleh di lihat melalui paras batu karang yang masih tinggal di batuan di tanjungnya yang menandakan paras air ketika pasang. 

Manakala di sebelah Teluk Keke adalah Tanjung Batu Layar. 


Di sebelah Tanjung Batu Layar adalah Tanjung Batu Lochek yang mempunyai pantai yang sama landainya dengan Teluk Keke ini. 

Kami pergi ke bahagian pantai ini pada hari keesokanya tetapi ketika itu masih air pasang. 



Jika anda mahu mencari tempat yang sesuai, saya mencadangkan anda mengunjungi kawasan kedua-dua pantai di Teluk Keke ini untuk belajar melakukan snorkeling sebelum mencuba di pantai atau lokasi yang lain. 




Saya tidak merasa takut untuk meninggalkan sedikit jauh anak-anak saya ketika saya dan isteri sama-sama melakukan snorkeling di kawasan sekitarnya. 

Mereka juga tidak takut untuk bersendirian seketika kerana tarikan pada anak-anak ikan sedikit melekakan mereka. 



Melihat pula pemandangan dari pantai ke arah Pulau Perhentian Kecil memang sangat mengagumkan. 

Cuma kami ke sini sekitar pukul 5 petang yang menyaksikan matahari hampir terbenam dan warna biasan kehijauan air sudah mulai pudar. 

Mungkin jika lebih awal ke sini, pemandangannya mungkin lebih menarik dan mempersonakan. 


Jadi bagaimana ? mahu ke Pulau Perhentian?


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock