TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, May 1, 2014

Felda ... masuk ke rumah baru...

Catatan ketiga dari petikan Kertas Kerja En. Jamaluddin Lamin kali ini saya kongsikan pula bagaimana selepas calon peneroka berjaya di pilih  untuk di tempatkan di tanah rancangan Felda, mereka akan menerima sebuah rumah baharu dan beberapa kemudahan yang lain.
 
Antaranya adalah sebuah rumah baharu yang siap dibina lengkap tetapi bukan semua lengkap dengan kemudahan asas seperti bekalan air ataupun elektrik. 
 
Catatan awal saya mengenai rumah peneroka berdasarkan pemerhatian saya  pernah dikongsikan di sini.. klik.
 
Rumah peneroka adalah jenis yang biasa dan seragam dibina oleh Felda di seluruh negara walaupun ada beberapa versi rekaannya terutama penghujung 1980 an.
 
Koleksi Pak Abu. Alumni Asrama Felda.. katanya Jengka 11
 
Namun yang paling popular adalah rekaan awal yang dibina sekitar 1970 an sehingga penghujung 1990 an seperti gambar Pak Abu di atas.
 
Bahan utamanya adalah kayu. Mungkin kerana bahan mentah utama iaitu balak lebih mudah diperolehi ketika itu ketika pembukaan tanah rancangan oleh Felda yang sememangnya dari hutan belantara.
 
Mengikut kertas kerja En. Jamaluddin Lamin ini beliau berkongsikan beberapa ciri asas pembinaan rumah peneroka iaitu;
 
Rumah peneroka yang asas mempunyai beranda atau anjung dengan sebuah ruang tamu berukuran 12 kaki  x 10 kaki.
 
Hanya ada satu sahaja bilik tidur yang juga sama keluasan dengan ruang tamu.
 
Manakala ruang makan adalah seluas 10 kaki x 10 kaki, dapur kecil 6 kaki x 10 kaki, bilik air 6 kaki x 3 kaki dan sebuah tandas cangkung di belakang rumah bersaiz 3 kaki 3 inci x 4 kaki 6 inci.
 
susun pelan lantai Rumah Asal Peneroka Felda
 
Atau secara ringkas saiz rumah 20 meter x 50 meter dengan keluasan lantai 42 meter persegi atau 450 kaki persegi.
 
Bahan binaan adalah kayu keras yang menjadi asas rangka rumah dan kayu kayan yang telah dirawat dan berbumbungkan asbestos.
 
Keluasan tanah pula adalah sekitar 0.10 ha untuk kemudahan laman dan juga ruang bercucuk tanam dibahagian belakang rumah.
 
Semua serba kosong. Tiada perabot ataupun pendawaian elektrik.
 
Itulah anugerah pertama untuk para peneroka yang mendapat peluang menjadi peneroka.
 
Saya percaya mereka amat bersyukur menerima hadiah pertama ini.
 
Saya pernah berkongsikan bagaimana pengalaman saya sendiri yang berpeluang untuk mengikut pak cik saya mendaftarkan diri mereka sekeluarga untuk menjadi warga felda .
 
Catatannya di sini. Klik
 
Dalam catatan akan datang yang masih memetik kertas kerja En. Jamaluddin Lamin, saya akan cuba kongsikan pula bagaimana pembentukan tanah rancangan atau kampung kecil beserta pembukaan bandar-bandar kecil sebagai sokongan kepada penempatan beberapa tanah rancangan.
 
Selepas itu saya akan berkongsikan pula petikan bagaimana pembahagian lot ladang dan bagaimana sistem kerja yang diamalkan oleh pengurusan Felda.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock