TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, November 7, 2013

Cameron Highlands : Perkampungan Asli Kuala Boh

Catatan mengenai Orang Asli ini saya bawakan dari kesempatan saya bersama masyarakat orang asli di sini ketika Thompson Trail 2013 yang berlangsung baharu ini.
 
Antara kampung yang di singgahi adalah Kampung Kuala Boh.
 
 
Kali terakhir saya ke sini adalah pada tahun 2008 melalui jalan masuk utamanya ketika itu iaitu Ladang Teh Boh, Habu.
 
Ketika itu laluanya adalah berturap simen dan mempunyai beberapa bahagian yang telah rosak kerana tanah runtuh. Manakala jalan baharu Sungai Koyan ke Ringlet masih dalam fasa pembinaan.
 
Namun masih dapat dilalui kenderaan hilux saya.
 
Kesempatan kali ini arah jalan masuknya berubah dengan melalui Pos Menson. Laluannya masih yang sama cuma arahnya kini berbeza.
 
 
Perkampungan ini masih lagi seperti dahulu dalam pengamatan saya kecuali beberapa buah rumah baharu telah dibina oleh pihak kerajaan.
 
Pastinya bersama kanak-kanak masyarakat orang asli di sini menjadi tumpuan bukan sahaja kepada saya tetapi juga peserta kayuhan TT ini.
 
 
Malah saya lihat kanak-kanak juga nampaknya seronok melayan kerenah dari pelbagai ceruk rider yang datang sambil sempat bermain-main dengan basikal yang pelbagai bentuk.
 
 
Juga bersembang-sembang dengan Tok Batin beliau menyatakan seramai 350 orang penduduk masyarakat orang asli menetap di sini dan ada di antaranya bekerja di TM Salini, pembinaan empangan yang baharu berdekatan.
 
Saya kongsikan gambar kanak-kanak di sini untuk kita hargai wajah unik ini.
 
  
 
Mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan Pos Menson yang terletak di laluan masuk ke perkampungan mereka bagi peringakat sekolah rendah.
 
Manakala bagi peringkat sekolah menengah, mereka berulang alik ke SMK Ringlet yang terletak hampir 20 km jauhnya setiap hari.
 
Namun ada juga pelajar yang menetap di Asrama Smk Sultan Ahmad Shah tanah rata. 
 
 
Melihat wajah-wajah unik yang kalau tak silap saya dari suku kaum Semai ini memang agak tertarik.
 
Di sebalik kenaifan wajah mereka terselit sikap lucu yang dipamerkan setiap kali bersembang dengan mereka.
 
 
Juga yang pasti sikap malu tetapi ingin tahu mengenai kunjungan kami ke sana.
 
 
Apapun jika anda ke sini, bawakan sedikit kegembiraan kepada anak-anak kecil ini dengan membawa sedikit buah tangan seperti makanan ringan, peralatan menulis dan sebagainya sebagai tanda penghargaan ini kepada masyarakat mereka yang unik ini.
 
Koleksi gambar selebihnya di sini .Klik

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock