TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, August 18, 2013

Syawal 2013 @ Felda Kumai ; Lemang oh Lemang ...

Catatan ini dan yang berikutnya adalah berkisahkan sambutan hari raya yang baharu sahaja kita sambut.

Kisahnya berlatarkan kepada sambutan di Felda saya, Felda Kumai dan mungkin lebih tepat saya kecilkan skopnya kepada sekitar kejiranan saya serta keluarga saya sendiri. 

Namun niat untuk berkongsikan kisah-kisah ini bukan untuk membandingkan antara suasa yang berlaku di tempat lain kerana resmi lain padang, lain belalang tepat sekali untuk digunakan.

Sambutan di tempat anda mungkin mempunyai cara yang tersendiri baik dari segi budaya, adat dan juga kelangsungan serta kelaziman yang dilakukan. 

Yang pasti, kisah-kisah yang sebegini kalau dikumpulkan menarik untuk dibaca dan dikongsikan. 

Dalam catatan ini, saya cuba membawa amalan yang masih dilakukan serta jika dapat saya kongsikan pula sedikit kenangan di zaman terdahulu yang saya lalui sendiri 

Jom kita perkisahkan ... sambutan Syawal kita... 


Catatan yang pertama ini saya ingin berkongsikan pengalaman kami sekeluarga membuat dan membakar lemang. Nampak dan kedengaran seperti kelaziman sambutan di serata Malaysia jika membuat lemang. 

Lemang bukan lah menu wajib dan rutin bagi keluarga saya. Kami membuat lemang dalam tempoh agak lama juga jaraknya. Kalau tak silap saya sekitar 2010 yang lalu sebagai yang terakhir. 

Kali ini membuat lemang dipilih kerana ramai yang telah balik awal dan tenaga buruh percuma yang ramai. 

Buluhnya pula dicari di sekitar felda yang terhad. Memang terhad kerana kehabisan buluh lemang yang muda. Mahu atau tidak, terpaksalah dicantas buluh lemang tua. 

Perbezaan buluh lemang muda dan tua adalah ketebalan buluh itu sendiri. Yang muda biasanya lebih nipis dan rapuh manakala yang tua agak tebal dan keras. 

Kelebihan buluh lemang mudah ianya cepat dimasak berbanding yang tua.

Seperti biasa, Mak adalah Chef Utama kami. Bermula awal pagi adik memerah santan bersama mak untuk mendapatkan patinya. 

Beras pulut yang telah dibasuh dan dikeringkan dimasukan ke dalam buluh beralaskan daun pisang. 

Untuk memasukkan daun pisang memerlukan sedikit skill dan untuk memasukan beras pulutnya pula memerlukan beras yang tidak basah dan melekat. 

Santan ditambah oleh ayah dan mak secukupnya. 

Manakala di sebelah rumah, adik lelaki telah memulakan persiapan dapur lemang lebih awal untuk mendapatkan bara yang cukup. 

Jika dibakar dengan api, kemungkinan lemang akan mudah hangit dan keras isinya kerana masak tak sekata.

Bab membakar lemang agak lama sekitar 3-4 jam dan memerlukan sentiasa diputarkan bahagian batang lemang untuk memberikan keserataan masak dan kadangkala menambah santan yang telah kering perlu dilakukan.

Seperti biasa, semangat awal membawa kami beramai-ramai membakarnya tetapi selepas sejam pertama, hanya tinggal seorang sebelum bergilir-gilir membalikan batang lemang. 

Seronok membakar lemang walapun panas. 

Saya mengimbau sedikit pengalaman terdahulu membakar lemang. Kalau tak silap saya hanya sekitar tahun 1990an sahaja kami mula membakar lemang baik di rumah jiran ataupun sendiri.

Saya masih ingat ketika hari raya haji, kami membakar lemang di rumah Pak Ngah Lan iaitu jiran dihadapan rumah saya dan ketika itu terpaksa menjemput isteri Pak Cik Illias Merah, (wakil Pos) untuk mengajar kami. Maklumlah, kali pertama dan bukannya selalu kami sejiranan membakar lemang. 

Itu juga adalah pengalaman pertama saya membakar lemang iaitu tahun 1993 kalau tak silap saya. Juga bersama kami adalah Cikgu Nazri yang turut sama membakar lemang. 

Cikgu Nazri kalau diikutkan orangnya berasal dari PERAK tetapi tidak pulang beraya seperti kelazimannya dan selalunya beliau akan bersama blok kami untuk menyambut hari raya termasuklah ketika nak kahwin ..kih kih .. 


Maka pengalaman sebegini amat melekat dalam fikiran saya. Di rumah saya sendiri kalau tak silap sekitar tahun 1997 baharulah kali pertama kami membakar lemang. Ini kerana adik dan ayah ketika itu berkerja di Felda Terapai yang sememangnya banyak bekalan buluh lemang.

Di kawasan kejiranan saya, kalau dahulu orang Pahang selalunya akan membakar lemang berbanding orang negeri lain. Ketupat pulut berbungkuskan daun palas menjadi pilihan utama kerana kawasan hutan hanyalah dibahagian belakang rumah dan mudah di masak.

Apapun dah kerana tahun ini kami membakar lemang, maka saya kongsikan catatan mengenai lemang sebagai permulaan.... gambar kami sekeluarga membakar lemang selebihnya boleh anda lihat di FB saya di SINI.

3 comments:

fouzie said...

bestnya suasana beraya dengan mak dan ayah.
Sy membakar lemang kali pertama, tahun lepas 2012 di rumah pelajar saya..seronok bukan main lagi.

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Pesakit radang paru-paru Copd

En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock