TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, February 25, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands: Berakhiornya LTDL 2013

Peringkat ketiga edisi LTDL 2013 telah berakhir sabtu yang lalu dengan satu rekod baru tercatat bilamana pemenang peringkat ini iaitu Wang Meiyin dari pasukan Hengxiang Cycling Team berjaya bukan hanya memenangi peringkat ini tetapi 4 jersi yang diperuntukan. 


Kehebatan pelumba ini mengayuh secara sola bermula dari Lata Iskandar dengan memisahkan dirinya dari 5 pelumba yang mendahului perlumbaan dalam 3 zon pecutan memang mengagumkan. 

Edisi laluan di Cameron Highlands kalau saya melihat rekod kemenangan dari 3 edisi seperti 2001, 2011 dan 2013 semuanya berpihak kepada pelumba Asia. Kalau tak silap saya pelumba China Wang Kam Po telah memenangi edisi 2001, sebelum Fujisima Abe (Kalau tak salah ejaan saya) pula edisi 2011 dan kini Meiyin. 

Cuma saya inginkan berkongsi suasana di Cameron Highlands. Kali ini dari pemerhatian saya yang tiba seawal pukul 10 pagi ke lokasi penamat ini mungkin boleh mengkelaskan kurang meriah berbanding edisi 2011.

Pertama, lokasinya di Brinchang yang mengundang kurang penonton berbanding di Tanah Rata edisi yang lalu biarpun kali ini diadakan pada hari Sabtu berbanding Selasa pada edisi yang lepas. 

Kedua, kehangatan di lokasi penamat tidak semeriah dahulu. Kalau dahulu karnival atau cycle festnya agak besar dan pelbagai aktiviti diadakan, tahun ini  begitu ringkas. Tiada aktiviti yang boleh menarik minat pengunjung ke sini kecuali pertandingan mewarna kanak-kanak. Kami penduduk sini rata-ratanya amat kecewa dengan persediaan kali ini. 

Ketiga, calvarade tahun ini cukup kedekut. Hanya TM sahaja yang mengagihkan cenderahati kepada pengunjung. Maka sokongan dan jeritan kemeriah penonton kurang terasa

Ini diakui sendiri oleh Hanim  iaitu salah seorang pengacara bersama Hafizal Hamad yang menyatakan sambutan kali ini agak kurang berbanding edisi yang lalu. Namun saya akui  dan menghargai Hafizal  yang bekerja keras untuk menaikkan suasana meriah di kalangan penonton. Tahniah.

Apapun, di kalangan penganjur, mereka tetap menyatakan Cameron Highlands masih lokasi penamat yang terbaik di kalangan lokasi yang lain. Biar hujan tidak berhenti-henti, penonton tetap setia berdiri di sepanjang 300 meter laluan penamat ini tanpa henti bersorak biarpun tidak sekuat tahun 2011.

Tahniah kepada penduduk Cameron Highlands. Saya sempat merakamkan gambar sekitar lokasi penamat ini. Harapan saya masalah kapasiti blog ini dapat diselesaikan segera untuk saya berkongsikan rakaman tersebut.

Apapun klik laman LTDL ini untuk liputan penuh peringkat ketiga ini , Klik

Saya akan menamatkan satu lagi catatan mengenai LTDL ini dengan sedikit luahan rasa kecewa yang amat sangat dengan mutu liputan RTM di catatan yang seterusnya. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock