TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, September 29, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Orkid Liar

Saya pernah memuatnaik dua catatan mengenai orkid yang boleh anda temui dan miliki di sekitar Cameron Highlands dan jika anda ingin membaca catatannya boleh KLIK DI SINI dan DI SINI.

Untuk siri ketiga ini saya memilih untuk berkongsikan beberapa keping gambar mengenai orkid liar yang boleh anda temui tanpa perlu memasuki hutan belantara di sini kerana ada yang dijual di luar sana. 

Saya tidak pasti apakah ini dibenarkan oleh perundangan  kita ataupun aktiviti terlarang. 

Namun sedikit kajian dan pembacaan saya mengenainya menemukan saya dengan Akta Perdagangan Antarabangsa Mengenai Spesis Terancam 2008 (Akta 686) yang ada mengariskan panduan kesalahan yang sedikit berkaitan.

Saya mendapati 3 Apendiks yang berkaitan seperti berikut:

Apendik 1: Adalah spesis yang amat terancam pupus sama ada disebabkan oleh perdagangan atau bukan perdagangan. 

Syarat-syarat Spesisi Flora liar hanya untuk tujuan penyelidikan sahaja. 

Juga spesis APP2 dibiak secara buatan dibenarkan untuk diperdagangkan untuk eksport tertakluk kepada nurseri yang berdaftar  dengan Jabatan Pertanian dan sekretariat Cites di Geneva. (Saya mulai pening...anda ?)

Saya menfokuskan kepada Family Orchidaceae yakni orkid dan spesis berikut adalah antara yang dilarang Paphiopedilum spp., yang berdaftar dibawah source D - Sekretariat CITES seperti Aerangis ellissii, Dendrobium cruentum, Laelia jongheana, Laelia lobata, Peristeria elata (Panama National Flower), Phragmipedium spp. dan Renanthre imschootiana. 


Pening kepala ? saya pun sama... ini belum masuk Appendik 2 dan Appendik 3.. kita lupakan mereka itu dengan koleksi gambar amatur saya ini seperti di atas. 



Maaf kualiti gambar menjauh perginya... nanti saya tambahkan lagi kalau terjumpa orkid liar di sekitar sini... Koleksi lama pun entah di mana letaknya..

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock