TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, June 18, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Kembara Santai.. Denai 6

Jika catatan terdahulu mengenai denai hutan dan cabaran kembara di Cameron Highlands saya sekadar berkongsikan mengenai laluan denai tersebut di catatan ini(klik), kali ini sedikit berbeza di mana catatan berdasarkan pengalaman saya dan keluarga saya yang masih kecil ini mencuba sebahagian laluan denai ini.


Saya suka untuk mengambarkan kembara denai ini dengan istilah 'Kembara Santai' dan pilihan pertama adalah denai no 6 yang jika mahu dihabiskan sejauh 1.99 km untuk persingahan di PLB. (Saya tak pasti apa itu PLB).

Namun dah namanya santai dan anggota xpdc kami pun sekadar 4 orang dan semuda 2 tahun 5 bulan, peserta kedua pula 3 tahun 9 bulan dan dua peserta dewasa sekitar awal 30 an.


Denai no 6 ini bermula di Kem Perkhemahan Sungai Pauh yang pernah saya kongsikan catatan mengenai di sini (Klik). Pemulaannya adalah santai dengan menyusur laluan di kem perkhemahan ini sebelum melintasi jambatan untuk memulakan trek kembara. 

Kami sebenarnya sekadar bercadang untuk berkembara santai sejauh 30 minit sebelum berpatah balik tetapi bila melintasi jambatan kayu yang kedua, terdapat becak dan lumpur yang perlu diharungi.

Memandangkan yang tidak sanggup adalah anggota xpdc yang dewasa, maka dua ahli XPDC muda terpaksa beralah untuk pulang semula ke tapak kem perkhemahan dan sebagai habuannya diberi peluang bermain air seawal 9.30 pagi yang ternyata sejuk hingga terasa ke tulang.

 
Namun sebelum itu seronok jugak kerana keletah dua anggota xpdc muda ini melihat dan cuba mempelajari mengenai alam seperti jenis bunga, ulat, paku pakis dan akar-akar yang berselirat di denai yang dilalui.

Malah peluang sebegini perlu diberi selalu supaya mereka cepat belajar dengan melihat dan bertanya.

Tetapi ingat untuk sentiasa mengamalkan .. Utamakan Keselamatan Sepanjang Masa...

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock