TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, May 21, 2012

Tips Melawat Cameron Highalands: Jalan Habu .. Boh Tea Plantation

Menyelusuri Jalan Boh ini pastinya tidak akan lengkap tanpa menghabiskan perjalanan anda sejauh 6 km dengan memasuki dan mengunjungi Ladang Teh Boh Habu yang mula-mula sekali dibuka seawal 1929 oleh J.A Russel.


Ladang teh ini merupakan ladang teh yang pertama milik Boh sebelum Farlie Estate dan juga Sungei Palas Estate yang pernah saya kongsikan sebelum ini melalui catatan ini. Klik disini.

Cuma untuk catatan ini saya dahulukan dengan beberapa keping gambar di sekitar Tea Centre mereka yang pertama. Ini merupakan tea centre terawal dibina bagi syarikat ini untuk kunjungan pelancong malah saya masih ingat lagi pernah ke sini pada tahun 2000.

Namun setelah laluan baru Simpang Pulai dibuka, pusat teh ini mula kurang dikunjungi dan pihak Boh Estate membina pula Pusat Tea di Sungei Palas Estate mereka sebagai tarikan baru. Saya ada mendengar sesuatu sedang diusahakan oleh pihak mereka untuk mempopularkan semula bahagian ladang teh ini dengan projek yang lebih menarik.

Terdapat sebuah kilang teh yang masih kekal dengan keaslian peralatan dan kaedah pemprosesan disamping terdapat dua buah bangunan berbentuk 'niseen hut' yang berbentuk separa 'iglu' yang memaparkan sejarah lama dan produk jualan teh milik Boh ini.

Apabila anda singgah di sini anda akan berpeluang melawat keseluruhan bahagian bangunan kilang ini dengan diiringi jurucakap mereka yang berkongsikan mengenai bagaimana teh diproses secara percuma. Keramahan jurucakap mereka ini dalam beberapa bahasa seperti Melayu, Inggeris dan India memudahkan anda memahami cara teh dihasilkan.

Bercerita mengenai bentuk bangunan ini pula, jika anda memiliki buku mengenai Sejarah Cameron Highlands, anda akan dikongsikan bagaimana bentuk bangunan ini menjadi popular ketika zaman pendudukan British samada sebagai kem askar, sekolah, bilik rehat dan juga asrama.

Kini hanya terdapat dua lokasi yang boleh anda kunjungi untuk melihat bangunan ini iaitu di Ladang Teh Boh Habu dan juga Father Guest House.

Untuk siri seterusnya, saya akan berkongsikan pula bagaimana keadaan sepenuhnya Ladang Teh Habu dan Farlie ini dengan menjengah ke bahagian dalam dan kalaulah diberi kesempatan dan peluang untuk ke Chalet MNS dan juga lapangan terbang Boh. 


Cuma masanya bila dapat saya kongsikan masih belum dipastikan kerana saya pun masih merancang untuk menyelitkan dalam di antara jadual harian saya.






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock