TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, February 20, 2012

Catatan Perjalanan: Medan siri 1...

Untuk kali ini, aku ingin berkongsi sedikit sebanyak pengalaman sendiri ke tempat orang ataupun pendek kata percutian peribadi. Asyik berkongsi tips melawat Cameron Highlands, kali ini aku ingin berkongsi pula pengalaman sendiri melancong. Boleh ?

Memulakan catatan perjalanan yang pertama adalah kunjungan kami sekeluarga ke Medan, Sumatera Utara, Indonesia sekitar awal bulan Disember 2011 yang lalu.

Pra Lawatan :
Menempah tiket dengan harga RM 25 seorang pergi dan balik tentunya dengan Air Asia seawal bulan March 2011. Ok la tu sebab tiket sahaja berharga RM 175 untuk dua dewasa, kanak-kanak dan bayi. Tapi bila masukan cukai itu dan caj perkhidmatan adalah sekitar RM 400 dan rasanya masih murah. Kalaulah ditakdirkan tak jadi pun kira tidaklah ralat sangat.

Dua minggu sebelum pergi kami memilih Travel Agency tempatan yakni beberapa syarikat sebelum memilih agensi ini dengan pakej VVIP kerana mahukan pakej percutian sekeluarga yang kecil dan bukannya berkumpulan. Ada yang lebih murah tetapi 'Sit In Coach' yang akan mencampurkan anda dengan kumpulan yang lain.

Cuma silapnya, terlalu lewat memilih kerana tips untuk anda jika sudah confirm anda boleh memilih awal agensi perlancongan anda dan hanya perlu membayar 25% sahaja sebagai tempahan malah ada agensi yang menawarkan ansuran beberapa kali sebelum tarikh lawatan.

Kami memilih dengan kadar RM 600 bagi 4 hari 3 malam seorang bagi dewasa, anak sulong 65% dan yang kecil 10% dari kadar tambang dewasa.

Tips yang mungkin berguna :
  • Tempah tiket AirAsia seawal mungkin atau ketika promosi.
  • Ambil penerbangan awal pagi dan pulang dengan lewat petang untuk memaksimunkan masa berada di sana.
  • Tempah agensi pakej pelancongan seawal 3-5 bulan dan bayar secara ansuran.
  • Ambil Insuran Perjalanan. Jangan kedekut! Murah sahaja sekitar RM 25-45 seorang.

Hari Pertama: Dari Malaysia ke Tanah Karo..

Kami yang duduk agak jauh ini (Cameron Highlands) perlu bertolak awal dan memutuskan mengambil hotel murah di sekitar Bangi untuk mengelakkan penat perjalanan.

Ingat, tujuan anda mahu menikmati suasana di Medan dengan sepenuhnya. Kalau kedekut dan berkira sangat mungkin apabila anda sampai di sana, semua tertidur di dalam kereta sahaja kelak.

Untuk mengelakkan caj parking di LCCT yang dikira-kira sekitar RM 175 untuk 4 hari, kami meminta bantuan adik untuk menghantar dan menjemput pulang dan dia pun duduk di Bangi. Nanti kami hadiahkan sehelai dua baju kenang-kenangan dari sana. Jangan marah ..kih kih . .

Perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Polanio, Medan dari LCCT, Kuala Lumpur  sekadar 45-60 minit dan belum sempat mengisi borang ketibaan dah terpaksa bersedia untuk mendarat.
Sampai di Medan suasana sungguh berubah kalau nak dibandingkan pada tahun 2006 ketika lawatan aku ke sana kerana mungkin ketika itu sebahagian lapangan terbang atau Bandara (Bandar Udara) untuk domestik terbakar. Kerenah ulat potter langsung tak kelihatan dan potter sedia ada begitu sopan. Suasana di balai ketibaan juga cukup bersih dan pegawai Imgresen pada kali ini sungguh sopan berbanding dahulu. Kalau dahulu secara terangan meminta tip atau 'senang-senang' malah ada antara kami di pinggirkan kerana tiada 'senang-senang' disertakan di dalam pasport!!!
Pak Agus, pemandu pelancong agensi tempatan di sini sedia menanti dengan kertas bernama kami, Malaysia. Kami dibawa ke kenderaan dan seperti dijangkakan, Toyota Innova sedia menanti. Mungkin kerana pakej VVIP yang kami ikuti, kenderaan ini begitu bersih dan ubahsuainya sedikit menampakkan imej VIP. Tetapi pemerhatian kami semua kereta persiaran memang dihias dengan begitu baik dan Innova mendapat sambutan hangat di sini.
Kami meneruskan perjalanan ke Lake Toba tanpa berhenti di Istana Maimon dan juga tempat-tempat lain seperti kedai kain, money changer ataupun makan pagi. Tujuannya untuk sampai cepat di Lake Toba dan menghabiskan lebih masa di sekitar tasik.

Berbanding dengan lawatan terdahulu, pakej tersebut banyak menghabiskan masa pada hari pertama di sekitar Medan dan akhirnya sampai sekitar maghrib di Lake Toba tanpa dapat melihat apa-apapun kerana gelap kecuali terus tidur.

Pakej yang lebih santai kali ini memang berbaloi kerana pemandu pelancong kami pun lebih santai memandu tanpa perlu terkejar-kejar untuk sampai ke Lake Toba. Terasa cukup selesa terutamanya anak-anak kecil kami yang tekun menonton DVD kartun diskrin belakang.

Kami sampai di Paten Shop dipertengahan jalan yang  sememangnya akan menjadi tempat  persinggahan bagi semua pelancong ke Lake Toba samada untuk menikmati atau membeli makanan jajan tempatan yang terkenal iaitu Teng Teng, Ting Ting berasaskan kacang.

Kami tidak membeli apa-apa pun sebab nampak macam biasa sahaja kecuali sekadar membeli air kotak melepaskan dahaga. Aku masih teringat pemandu pelancong lawatan terdahulu mengatakan Teng-teng dan Ting Ting mendapat nama kerana bunyi yang terhasil ketika mengetuk kacang-kacang untuk dimampatkan.

Perjalanan ke dari bandar Medan ke Parapat  sememangnya agak lama biarpun jaraknya mungkin sekitar 200 km tetapi mengambil masa hampir 3 jam setengah.  Namun kerana suasana berlainan, mata tidak henti meliar melihat pemandangan sepanjang laluan ini dan antaranya aku agak seronok melihat bagaimana ladang getah milik Bridgestone yang masih mengusahakan ladang pokok getah dan juga terdapat beberapa syarikat perladangan kelapa sawit di tanah lahan (gambut).

Manakala Pak Agus sepanjang perjalanan melayan kerenah dan pertanyaan kami mengenai Medan dan Indonesia malah beliau sempat menceritakan bagaimana masih kedapatan masyarakat Indonesia yang mengikut penjajah Belanda pulang dan aku kena semak semula catatan aku mengenai kisah ini. Bunyinya agak menarik untuk dikongsi kerana didalam TV AlHijrah pernah ditayangkan kisah ini.

Medan merupakan bandar ke tiga terbesar di Indonesia dan bandar terbesar yang diduduki oleh masyarakat beragama Kristian. Manakala suku Batak merupakan kaum yang terbesar dan dibahagikan kepada beberapa suku pula seperti Batak Toba, Batak Karo, Batak Simalagun, Batak Pakpak dan Batak Maindaling. Sebenarnya suku batak ini mengikut Pak Agus mengikut kawasan ataupun kalau kita Daerah.

Batak Toba adalah suku batak yang mendiami sepenuhnya Tasik Toba dari awal sehingga kini dan rata-rata mereka adalah beragama Kristian 'Protestan' dan ada yang masih mengamalkan agama nenek moyang mereka.

Manakala dikhabarkan pula,  Batak Maindaling merupakan suku batak yang ramai beragama Islam dan ramai jugak yang berhijrah ke Malaysia suatu ketika dahulu dan kini masih berada di Malaysia malah agak terkenal . Siapa? Nanti aku kongsikan...

Perjalanan dari Kedai Paten ke Tasek Toba mengambil separuh perjalanan dan ketika hampir 11.30 pagi waktu tempatan kami mula memasuki kawasan perkampungan dan pergununungan sebelum ke kawasan hutan.

Akhirnya pada pukul 12 tengahari, kami mula tiba di kawasan Tasik Toba dengan pemandangan tasik yang berwarna biru jelas terbentang dihadapan.

Juga kelihatan Pulau Somosir yang terletak di seberang tasik dan uniknya kalau anda perhatikan tiada hutan tebal kecuali hanya batu-batuan yang ditutupi semak belukar.  Kisah mengenai Tasek Toba akan cuba saya perincikan dalam catatan yang lain.

Sebelum check in di hotel, kami terlebih dahulu menjamu selera di Restoran Minang yang terdapat di Parapat. Kalau pada tahun 2007, restoran ini hanya mempunyai sebuah ruang kedai tetapi kunjungan kali ini terdapat sebuah ruang kedai lagi dibuka bersebelahan khusus untuk pelancong asing manakala kedai yang lama khusus untuk orang tempatan.

Menikmati nasi padang di restoran ini sungguh menyelerakan malah rasa pedasnya sangat mengujakan bukan sahaja aku tetapi anak sulongku. Dengan seleranya kepada masakan pedas, ditambah dengan jus apokat ataupun avacado yang jarang dinikmati di Malaysia, kami menikmati makanan tengahari dengan begitu selera. Malah anak aku sampai ke Malaysia mintak jus apokat. Mana mau cari Haziq ooii...

Selepas makan tengahari kami bergerak ke hotel penginapan kami iaitu Niagara Hotel yang terletak di puncak bukit di Parapat.

Hotel ini dikelaskan sebagai 4 bintang dan pakej kami ditempatkan di cottage khas tetapi malangnya tidak mempunyai pemandangan ke arah tasik sepenuhnya.

Bila aku menyemak senarai harga, dinyatakan harga sewa semalam adalah INR 1,350,0000 juta rupiah ataupun RM 478 semalam. Jujurnya jika melihat keadaan bilik , aku rasa tidak berbaloi dengan harga yang dikenakan. (Aku rasa kerana harganya mahal menyebabkan tiada dan sukar mendapatkan penyewa harian dan selalunya pakej pelancongan akan diberikan bilik ini).

Selepas berehat sebentar dengan mandi menyegarkan badan, kami dijemput oleh Pak Agus untuk menikmati dan bersiar-siar di sekitar Tasik Toba. Kunjungan pertama ke sebuah Banglo lama milik kerajaan yang pada suatu ketika dahulu pernah menempatkan Presiden Indonesia yang pertama iaitu Sukarno.

Ketika era peralihan ataupun rampasan kuasa oleh Presiden Suharto, Presiden Sukarno pernah ditempatkan di banglo ini sebagai tahanan rumah  sebelum di usir keluar. Melihat dari persekitaran luar, banglo yang menghadap tepat ke arah tasik cukup cantik dan kini menjadi rumah rehat kerajaan untuk golongan atasan.

Namun ketika kunjungan kami, banglo ini dalam proses pembaikan dan tak berkesempatan untuk meneroka selanjutnya.

Kami menghabiskan setengah jam di sini sebelum bergerak ke deretan kedai jualan seperti baju dan cenderamata biarpun baru sekitar pukul 5 petang, suasananya sudah hampir gelap.

Yang lebih excited adalah si adik yang ke sana sini mencari baju manakala abangnya lebih sekadar melihat orang yang lalu lalang. Harganya mungkin sama sahaja diantara Parapat dan Pulau Somosir yang akan dikunjungi esok cuma kerenah si penjual di Tomok nanti pasti merimaskan.

Kami mengambil keputusan untuk membeli di Parapat dan esok hanya berjalan-jalan di sekitar Tomok.

Sempat juga membeli beberapa helai baju sebagai kenangan untuk dibawa pulang. Benarlah kata dan nasihat ramai, tawar menawarlah dengan si penjual dan cuba anda ikuti serapat mungkin pelancong tempatan yang juga tawar menawar dan anda akan mengetahui harga terendah yang ditawarkan.

Gunakan kesempatan tersebut untuk mendapatkan harga yang lebih murah.

Selepas membeli, kami pun balik semula ke hotel penginapan dan sempat berjalan-jalan sekitar Hotel Niagara dan melihatkan saiz kolam renangnya memang mengujakan tetapi malangnya hari sudah hampir maghrib. Terpaksa pula memujuk anak-anak untuk tidak mandi di kolam.

Tapi bila memandangkan satu sudut pemandangan di hotel ini, hati saya seakan-akan tertarik tertarik-tarik untuk melakukan sesuatu. Apa dia? Tunggu di catatan seterusnya .. 'Senja di Tasik Toba'...

Wa said...

salam, nak tanya Mrkumai ambil pakej dari mana ye ? Berapa perperson? tq

Mrkumai @ Jack said...

Wa, ada banyak pakej atau offer. Rajin sedikit mencari tentu dapaat yang terbaik.

Ada tiga pilihan :
Pertama anda boleh mencari agen di sana terus dan dikatakan oleh supir saya lebih murah sekitar 20-30% bergantung kepada musim cuma kita bila berurusan dengan org di negara lain susah nak cari balik kalau ada penipuan.

Kedua : Agen perlancongan tempatan pun banyak. Just hantar email atau telepon mereka dan dapatkan quotation terdahulu. Saya lakukan ini dengan hampir 7 syarikat memberi quotation dan boleh bandingkan.

Ketiga :Kalau lambat lagi trip ke sana, anda boleh masuk ke mana Matta Fair atau join Mydeal group ke, Groupon group ke kerana pakej tawaran melacong ke luar cukup murah.

Keempat : Kalau nak guna agensi saya terdahulu anda boleh hubungi DUO TRAVEL & EDU dengan terus kepada Syirin di no 0123810854 atau pejabat mereka 0230925629. Saya pilih mereka dengan harga dan pakej yang menarik walaupun bukan termurah .. tetapi pengalaman di sana.. berbaloi..

Kelima: And jadi backpacker trip ...kih mendarat dan mencari agen tempatan di sana...

aik kata 3 ni dah 5 ... harap ini membantu

Mrkumai @ Jack said...

Lupa nak jawab soalan satu lagi .. saya dahulu 600 untuk dewasa, 65% harga dewasa anak yanglebih 2 tahun dan anak yang bawah 2 tahun 10%.

Saya ambik FIT ..istilahnya mungkin Family in travel kut .. bukan SIC sit in travel.

Saya ambik pakej VVIP sebab hotelnya sedikit mewah seperti Marriot atau Swiss Bell hotel di Medan dan hotel yang baik d Parapat.

good informaton. Nice!

Anonymous said...

Melancong ke Medan Indonesia

Untuk melancong ke Medan, en/cik boleh like page "Medan Homestay and Transport" di facebook atau link di bawah ini agar en/cik lebih jelas tentang perkhidmatan yang saya tawarkan sebab disitu ada gambar homestay dan jenis pengangkutan yang saya tawarkan. En/Cik boleh terus mesej ke inbox page facebook tersebut untuk sebarang pertanyaan.

Link Facebook = http://www.facebook.com/pages/Medan-homestay-and-Transport/139785919496686

Malaysia = +6019 253 2170(sms sahaja)
Indonesia = +62877 6608 4649(sms sahaja)

Terima Kasih
Mohd Faisal Bin Ab Rahman

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

RinduRasulullahSAW said...

salam , kita ada buat pakej Melancong ke Medan, hanya termurah di sini, tiada tempat lain. Berpengalaman menguruskan beratus ratus trip ke Medan-Danautoba-Berastagi

insyirah 017 5367426 emel: melancong_murah_baloi@gmail.com

4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
(1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
--------------------------------------------------------------------
DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +62 821 602 111 06 Email : hamzahsaragih@ymail.comWeb : http://hamzahsaragih.blogspot.comFacebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah SaragihBB : 512113B1

Julfadly siagian MUHIBAH TOUR said...

assalamualaikum
FADLY MEDAN TRANSPORT memberikan fakej tour muslim,murah berbaloi
call to whatsapp:+6281376455045
email:julfadlysiagian@gmail.com
NO AGENT NO PAYMENT
TANPA ORANG TENGAH

TIARA TOURS said...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.

SERVICES TERMASUK :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

Agent tour and Travel said...

ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
saya.

Contact :+6281263636746
Whatsapp:+6281520944993
Instagram: infotoursmedan
Facebook :1. Eza purba
2. pakej lawatan

RAJA OMBAK said...

ASSALLAMU ALLAIKUM ……… WR WB ………….
WE ARE COMING BACK …… WE ARE READY TO HANDLE YOUR TRIP ….
WE ARE BACK WITH FULL TEAM COVID -19 HAS BEEN GONE …. !!!

MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!

KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN BERLECENSED & PROFESIONAL.
DI MASA LEPAS SEBELUM COVID-19 KAMI BERJAYA DAN AHLI DALAM MENGURUS LAWATAN PAKEJ KE INDONESIA, TERMASUK MENGURUS LAWATAN KAPAL PESIAR (CRUISE SHIP).
SYARIKAT PELANCONGAN KAMI SEBELUM COVID-19 TELAH MENGURUS 5.000 ORANG PELANCONG DARI KERAJAAN : MALAYSIA, SINGAPORE, THAILAND, DAN DARILUAR NEGARA EROPAH YANG MELAWAT KE INDONESIA.

PAKEJ LAWATAN SEPERTI PAKEJ KE MEDAN, LAKE TOBA, BERASTAGI , HIKING & TRACKING , PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS, SEMUA KAMI TEMPAH DENGAN HARGA MERANARIK DAN BEBRBALOLOI.
DISINI SILA TENGOK DI http://traveltiara.blogspot.com, SEMUA GAMBAR – GAMBAR COSTUMERS YANG KAMI URUSKAN KE INDONESIA DAN SILA LETAK KOMENT.

PELANCONG BISA JUGA MENIKMATI MAKANAN ENAK DI TEMPAT KAMI DI WISATA KULINER TIARA. TERSEDIA NASI AYAM PENYET / NASI AYAM GEPREK ATAU MENU LAIN SEPERTI ; NASI GORENG SEA FOOD, NASI GORENG HONGKONG, NASI GORENG MEXICO, NASI GORENG NENAS, CAP CAY, MIE GORENG, SPAGETHI BLOGNESS KEJU, DAN BERBAGAI MACAM MENU LAIN. SILA DICOBA MASAKAN DI WISATA KULINER TIARA. SEMUA MAKANAN HALAL 100 %

SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA & CAR RENTAL SERVICE
TAX NO : 36 555 970 7 122 000
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : infotiaratours@gmail.com

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG )
INOVA REBORN (05 ORANG )
ISUZU ELF (11 ORANG )
ISUZU ELF LONG (14 SEATER)
TOYOTA HIACE (11 ORANG )
MEDIUM BUS ( 27 ORANG )
BUS PERSIARANG (40 0RANG )

Nuansa indah tour said...

Ittinerary Pakej Percutian Padang - Bukittinggi Sumatra Barat 4D 3N
-----------------------------------------------------------------------------------
*DAY 1 : AIRPORT-PADANG PANJANG- BUKITTINGGI ( L, D)*
# Pickup di airport oleh tour guide kami
# Bergambar di airport
# Bergerak menuju Padang Panjang
# Melawat Air terjun lembah Anai, Rumah gadang, kilang kulit
# Makan tengah hari
# melawat Kilang kain sulam
# Melawat Kek bika talago
# Menuju Bukittinggi
# Makan malam di local restauran
# Masuk hotel dan free program

*DAY 2 : BUKITTINGGI-PAYAKUMBUH - BATUSANGKAR (B, L, D)*
# Sarapan pagi di hotel
# Kita bergerak menuju payakumbuh
# melawat lembah Harau
# makan tengah hari di local restauran
# menuju Batusangkar
# melawat kilang kopi kiniko
# melawat Makam raja, batu bersurat, Istana basa Pagaruyung
# kembali ke Bukittinggi
# makan malam
# kembali ke hotel free program

*DAY 3 : BUKITTINGGI- MANINJAU-PADANG (B, L, D)*
# Sarapan pagi dan check out hotel
# Melawat Jam gadang, pasar atas
# Melawat kerajinan perak
# makn tengah hari
# Menuju maninjau
# melawat kampong sungai landia - kampong minang nun di kejauhan
# Lawang top view
# melawat kilang gula tebu
# bergerak menuju padang via malalak
# tiba di bandar padang melawat Pantai padang, Masjid Al hakim
# Makan malam
# Masuk hotel
# Free program

*DAY 4 : TRANSFER OUT ( B, L)*
# Sarapan pagi dan check out hotel
# Melawat Batu malin kundang
# jejantas siti Nurbaya
# makan tengah hari
# transfer kembali ke airport
# tour end

- Tipping untuk tour guide dan driver RM10/pax/day
- Tiket pesawat

*Child polition :*
- Umur 0 – 2 th adalah free ( sharing bed )
- Umur 3 – 5 th adalah 50% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
- Umur 6 – 9 th adalah 60% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
- Umur 10 – 13 th adalah 80% dari bayaran dewasa ( extra bed )
- Umur 14 th ke atas adalah 100% sama dengan dewasa ( bed sendiri )

Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
Facebook : Akfan Akfan
Instagram 1: Akfansyah Lubis
Instagram 2 : nuansa indah tour
Email : nuansaindahtour19@gmail.com
Web : www.nuansaindahtour.com

RAJA OMBAK said...

Assallamu Allaikum
Salam perkenalan kepada Tuan dan Puan.
Minta izin naik join promote kat blog Tuan & Puan

Jom ke Medan & Lake Toba ….!!!
Jom Padang & Bukit Tinggi …. !!!
Jom ke Jakarta & Bandung …. !!!
Jom Yogyakarta & Bandung … !!!
Jom Bali & Lombok ,,,, !!!
Jom Banda Aceh & Pulau Sabang … !!!

Tiara Tours Indonesia, adalah agent pelancongan berlesen & professional. Ada rancangan Tuan dan Puan melawat ke Indonesia, sila serahkan saja semua urusan Percutian/Pelancongan/Sewa Bus Persiaran dan Sewa Kereta kepada kami. LAYANAN CEPAT & HARGA TERBAIK.

Untuk area Medan dan Lake Toba, kami sudah tambah KERETA TERBARU TAHUN 2022 : 05 UNIT TOYOTA AVANZA 2022, 02 UNIT KIJANG INOVA TAHUN 2022. Masa pelancongan Tuan & Puan, kami bagi dengan Kereta terbaik /tidak busuk dan driver yang sangat humble.

Sila tempah Pakej Ke Medan/Lake Toba, Banda Aceh & Sabang, Padang & Bukit Tinggi, Jakarta & Bandung, Yokyakarta, Bali dan Lombok. HARGA DAN LAYANAN PAKEJ TIDAK TIPU – TIPU.